Reisebrev
23 mars 2003

There is never no any problem

"As we say in India". Ordene kommer fra Winkie. Han heter egentlig Tarjeet Singh. Singh betyr løve. Det er et etternavn han får fordi han er en Sikh. Mitt første møte med ham skjedde min første dag i Samrat Guest House i Delhi. Jeg spiste frokost ute i solen og plutselig dukker det opp en mann med turban som begynner å prate med meg om maten. Han virket svært så personlig som om jeg skulle ha kjent ham lenge, og jeg ble litt forundret. Han fortalte for en stund siden at han da allerede visste om meg og hadde snakket med både Raman og Astri om hvordan de best kunne legge til rette et opphold i Mussoorie for meg .

Overskriften, i dag, sier litt om hans personlighet. Og det gjør også hans lure smil. Andre gangen jeg traff Winkie, hadde jeg fått med meg hvem denne fremmede mannen var. Han og Raman satte seg ned og snakket med meg mens jeg spiste frokost ute igjen. Jeg ble nysgjerrig på turbanen og begynte å spørre litt. Jeg ble så pass fascinert at jeg senere bestemte meg for å skrive et brev om det:

Winkie hette, som jeg skrev, "Singh".Det gjør alle Sikher som er i direkte nedstamming fra krigerklassen "Khalsa" (de rene). Singh betyr løve.

I 1569 ble grunnleggeren av Sikh-religionen født. Guru Nanak Dev var fra en velstående familie og av god utdannelse. Han hadde sett seg lei på den stadig blodigere evangeliseringen som Muslimene bedrev overfor Hinduene, og at Hundu-presteskapet påla folket mange religiøse regler og ritualer som han mente ikke hadde noe å gjøre med sann hinduisme. Han brukte sine dype kunnskaper og studerte grundig både Hindu-skrifter og Koranen for å trekke ut det han mente var essensen. Det ble etterhvert destillert ned til 5 grunnregler for alle mennesker:

  • Renhet i tanke (Purity of thought)
  • Renhet i handling (Purity of deed / action)
  • Ærlighet (Honesty)
  • Omtanke (Thougtfulness)
  • Vennlighet (Kindness)

    I flere hundre år ble han etterfulgt av nye guruer, hvor alle kom med nye skrifter som videreutviklet religionen. Den 10-ende og siste guruen, Guru Gobind Singh, ble født i 1799. Han samlet alle skriftene fra tidligere guruer i én bok, boken Guru Granth Sahib. "Guru" betyr læremester, "Granth" betyr bok og "Sahib" er en ærestittel. Han sa han var den siste guru og at heretter skulle alle sikher finne sin veiledning fra denne boken, deres hellige skrift. Han startet krigerklassen, Khalsa, som jeg nevnte tidligere. Fem ting skulle kjennetegne enhver ekte kriger:

  • Langt hår (kesh). De klipper seg aldri. Winkie har hestehale.
  • En liten kam (kanga), til å holde håret i ården.
  • Ringer av stål (kara) rundt ene håndleddet.
  • Et sverd (kirpan).
  • Og tro det eller ei, lange undebukser (kachha).
  • Turbnanen er der bare for å beskytte håret og fungerte som hjelm ved at man flettet inn metallringer i den. Den brukes alltid når man er ute offentlig. Gutter bruker kortversjonen som ser ut som man har en sort strømpe over hodet med en kul på toppen.

    Dette er jo forsåvidt greit nok, men ikke noe spesielt annet enn en kulturell ting. Det jeg la merke til var mere hvilke frukter deres religion har i samfunnet.

    Kvinner og menn er helt likestilt og kvinnene trenger ikke dekke seg til. De klipper seg heller ikke, slik som mennene. Videre fikk enker lov til å gifte seg på nytt, hvilket de ikke fikk tidligere av en eller annen grunn. Ekteskap og familie har en sterk stilling.

    For å kunne bringe "bokens" budskap til folk, når det ikke var trykkekunst, bygget man "Gurdwaras". En Gurdwara består av en stor firkantet bygning med fire dører mot alle himmelretningene. Disse symboliserer at her er alle velkomne, uansett klasse, kaste, religion eller kjønn. Man har et kjøkken, "Langar", som hver dag lager mat og deler ut gratis til enhver som vil ha. Under måltidet sitter alle i en lang rekke (pangat) og spiser ren vegetar mat. Her spiser alle, fattige og rike, side ved side. På så vis skal ingen behøve sulte i India. Jeg spurte Winkie om hvorfor ikke alle tiggere er der og får mat. Svaret var at de tigger ikke for mat, men for penger til annet som rusmidler osv.

    Huset rommer et eksemplar av den hellige skriften slik at alle skulle få tilgang til den. Det er bygget Gurdwaras over hele India og flere steder i verden. Arbeidet i huset er basert på frivillig innsats. En sådan enhet mellom liv og lære synes jeg er imponerende.

    Sikhene er flinke. Slik jødene alltid har fremgang i business, har Sikhene fremgang i alt det de gjør. På tidlig 60-tall bestemte ledelsen i delstaten Uttranchal derfor at Terai-området (4 distrikter av i alt 13, et område på flere 100 kvadratkilometer) skulle gis bort til de Sikher som ville ha det. Området besto av helt ubrukelig villt buskas og var fullt av Malarimygg. De lokale var ikke istand til å bruke det. Idag er det det mest fruktbare området i hele India.

    Mine kilder er selvsagt begrenset til hva Winkie har fortalt og det jeg leste i en bok om Gurdwaras. Så dere får bære over med eventuelle unøyaktigheter i mine historiske og kulturelle beskrivelser. Jeg syntes i allefall at det var verdt det for min egen del, å få det på "papiret".

    Til slutt:

    Det som mest av alt har imponert meg og berørt meg her, er den gjestfriheten Winkie utstråler. I går gav han meg en håndlaget utskåret spaserstokk i eik. Visstnok det eneste håndtverket som virkelige kjennertegner Mussoorie. "It's a gift.", sier han med et smil.

    Hilsen Lasse (Lars)

    Gamle brev:

    14-17 februar
    18-20 februar
    21-23 februar
    24 februar
    4 mars
    6 mars
    8 mars
    9 mars
    10 mars
    11 mars
    12 mars
    13 mars
    14 mars
    16 mars
    17-18 mars
    19 mars
    20 mars

    neste brev
    siste brev

    Annet:

    Mail til meg

    Været i Delhi

    (husk å velge metric values nede på siden)

    Tips en venn

    Fjern meg fra listen

    (De siste to linkene vil fortsette å være primitive, man må skrive alle opplysninger i mailen. Beklager)

     

    Mitt telefonnummer i India

    0091-9818243116

    webdesign flikkeid.no