![]() |
Reisebrev 8 mars 2003 |
|
Den gyldne triangel. Her kommer min reiserute. Jeg drar som tidliger nevnt
(tror jeg )i morgen tidlig på en 6 dagers tur med privatsjåfør.
Mr. Raman låner oss sin egen bil da han anser den best egnet for
meg. Det er en type firehjulstrekker 7-seter hvor stol og bagasje går
inn bakerst. Jeg får en hel sofa, hvor også setet kan legges
ned. Det er egen aircondition-utblåsing der midt i kupeen også.
Bilen er ny for året. Det er ikke verst. Sjåføren
skal ha hilst på Bill Clinton, da han ble hyret for å kjøre
ham rundt. Det ble visst med hilsen og et bilde, for etter å ha
ventet i Turen starter i morgen tidlig, ca.9. Vi kjører da til Sariska tiger-reservat (ca 3,5t). Der blir jeg en natt og blir med på tigersafari. Forhåpentligvis ser vi tigere. Safarien er i åpen jeep med strengt forbud om å forlate bilen. Tigrene kommer visst frem både ved soloppgang og solnedgang og skal til vannet å drikke. På ettermiddagen, dagen etter, drar vi til Samode luksus-slottshotell (ca 2,5t). Alle sier det er eventyrlig og det er svømmebasseng der. Der vil jeg leve som konge i to dager. Dag fire starter vi tidlig om morgenen og drar til Jaipur. Det er en av de tre store severdighetsbyene i den gyldne triangel jeg nå ferdes langs. Triangelen er veien mellom Delhi, Jaipur og Agra og tilbake til Delhi. I Jaipur tar vi noen småturer og ser på det viktigste. Sjåføren vil være min persolige assistent hele tiden. I tillegg er han meget godt kjent med alt som er å vite om disse stedene da han ofte kjører folk dit. På vei til Agra, den femte og mest intense dagen, starter vi grytidlig og reiser innom et stort fuglereservat før vi ender opp i Agra slik at jeg får oppleve Taj Mahal under solnedgangen. Den er flottest ved soloppgang eller solnedgang. Turister betaler dyr inngang, mens indere bare noen kroner. Det er vel i grunnen rettferdig synes jeg. Dag 6, reiser vi tilbake til Delhi hvor jeg overnatter på Samrat igjen. Det er fordi veien videre til Mussoorie er ganske lang. Dette er et sted oppe i foten av Himalaya på 2400m høyde. Man skulle tro det er mektige fjell, men er visst å sammenligne med Holmenkollen i forhold til Galdhøpiggen (Vet ikke hvordan det staves). Oppe i Mussoorie bor jeg hos en venn av Astri og Gautam ved navn Winkie. Winkie er en enslig (happily unmarried, som han selv beskrev det) Sikh med turban og skjegg, som eier og driver et guest house der oppe. Det skal være veldig vakkert der, klar luft og fredelig. Hele huset er innredd med marmor. Tenperaturen vil være ca. mai, og Winkie er visst og en gourmet når det gjelder matsevering. Jeg gleder meg. Her oppe blir jeg til jeg skal hjem ca 1 april. Da vet dere mine planer for resten av India-turen. Som dere skjønner fungerer dette alldeles utmerket og jeg stortrives her nede. Det er forresten lett å få tak i kjæledyr her...
Hilsen Lasse (Lars) |
Gamle brev:
Annet:
Mitt telefonnummer i India 0091-9818243116 |
|
webdesign
flikkeid.no
|
|