Noen tanker rundt McDonald’s

Posted by on Jul 17, 2016 in Lunsj | No Comments
Noen tanker rundt McDonald’s

Tenk slik på det: All stress skaper en stressrespons i kroppen. Og med stress mener jeg ikke bare stress på jobben eller livet ellers, dvs. at man har mye å gjøre. Nei, stress er alt som trigger kroppens stressrespons, og det kan være mange ting. Både positive, negative og usynlige eller faktorer vi ikke vet om.

Hjernen og nervesystemet er bygget opp lagvis slik at vi fortsatt har den delen av nervesystemet som vi har arvet fra reptilene og før det. Dette er en del av oss og fungerer slik det gjorde før også i dag i oss mennesker, uavhengig om det er nyttig for oss eller ikke.

I forhistorisk tid måtte man passe seg for hvert sanseinntrykk som var ukjent. Det kunne være en sabeltanntiger som planla sitt neste måltid. Dette finnes fortsatt i kroppen vår selv om det ikke har eksistert sabeltanntigere på veldig lenge. Stressresponsen er en mekanisme som på engelsk kalles ”fight or fly response”. Kroppen starter denne responsen før vi greier å tenke. Det er innebygget i vårt ”meat operating system” for å bruke en datamaskin-analogi, og det fungerer like raskt og effektivt som man vanligvis opplever det idet man f.eks. tar på en varm komfyr, brenner seg, og umiddelbart trekker hånda til seg. Det skjer automatisk og lynraskt. (Heldigvis)

Men, hvis jeg hver gang jeg tenker på mat og hva jeg skal spise og vurderer maten som en potensiell fare (f.eks. jeg tenker at noe er usunt), så viser det seg at jeg trigger denne responsen. Dette skjer unødig mye og helt uten at jeg er klar over det. Med andre ord så belaster jeg kroppen uten å tenke over det. Og med den kroniske påkjenningen dette gir, går veldig fort vinninga med sunn mat opp i spinninga med den ekstra belastningen av kroppen det eventuelt innebærer med litt fast-food.

I tillegg til dette vil en usunn holdning til mat ofte føre til ensidighet i kostholdet, sosial isolasjon, mistrivsel, feilernæring og mye mer. Så når jeg bestemte hva denne bloggen skulle hete, brukte jeg rett og slett dette begrepet med vilje i navnet, litt ironisk og litt som en påminnelse om å granske meg selv. Jeg oppdaget nemlig at jeg lett kunne bli et offer for denne tilstanden hvis jeg ikke passet meg.

Her finner du definisjonen på ortoreksi, samt en enkel test som kan være tankevekkende.

Men det er noe helt annet jeg ville skrive om i dag. Snarere det motsatte. Det kan være stressende å ikke spise når jeg er sulten, og legger jeg til stresset med at jeg ikke får tak i ”sunn mat” akkurat da, og den dårlige samvittigheten når jeg allikevel har veldig lyst på den saftige hamburgeren det fristes med i menyen til McDonald’s eller på plakaten i bensinstasjonen. Ja da blir det plutselig veldig mye stresshormoner som flyter rundt i blodet.  Og de er jeg ganske sikker på er en mye større påkjenning for kroppen enn hamburgeren jeg kvier meg for å konsumere. Kroppen har en utrolig evne til å nyttiggjøre seg næring hvor den enn finner den, selv i en hamburger fra McDonald’s eller bensinstasjonen.

Så her om dagen, og andre overstressede dager innimellom, ble det McDonalds.

Jeg fortalte Kristin at jeg tok lunsj på macern, hvorpå meldingen kom: ”Dette skriver du vel ikke på matbloggen din???”

Jo, her er det !

Jeg har innsett et det er viktigere for meg å redusere stresshormoner i kroppen enn å for alt i verden unngå slikt som McDonald’s hamburgere.

Kroppen min takler fint en hamburger i ny og ne, men har mer problemer med å konstant ha stresshormoner flytende rundt i blodet, og når det er slik jeg nettopp har beskrevet skyldes det ikke en gang noe jeg opplever som stress.

Ha en fin uke som kommer 🙂

Leave a Reply