Mind your Mitocondria

Posted by on Jul 24, 2016 in Lunsj, Rått, Råvarer | No Comments
Mind your Mitocondria

Hva er Mitokondrier som det prates mer og mer om nå til dags?

Dette er jo et komplisert tema, men det fortjener derfor et enkelt svar. Noe som gjør det verdt å legge merke til dem og ville gjøre noe for å bevare dem best mulig.

Kroppen består av celler av forskjellige slag. Du har hud-celler, muskel-celler, nerve-celler, og forskjellige celler i hvert eneste organ i kroppen. Disse cellene har et arvestoff kalt DNA som gjør at hver celle i kroppen har den informasjon som skal til for å lage en ny menneskekropp, beskrevet i dette arvestoffet.

Det som er mindre kjent, og som man ikke helt vet omfanget av ennå, er at hver celle har et lite maskineri bestående av mitokondrier. Og disse i seg selv har et eget arvestoff (mtDNA). Så utsagnet i forrige avsnitt er bare til dels sant. For vi trenger jo mitokondriene, og disse har vi fått et sted fra, nemlig morens egg-celle. Og bare moren. Les mer om mitokondrier og at de stammer fra moren…

Skulle noen av farens mitokondrier komme inn i det befruktede egget fra sæd-cellen, vil det befruktede egget fort ødelegge dem 🙁 (Snakk om å overkjøre mannen)

Én teori man arbeider ut fra, er at mitokondriene en gang var bakterier som bosatte seg i andre celler og har siden blitt der, men det blir en helt annen historie.

Det jeg vil frem til her, er mitokondrienes rolle i cellene. De er nemlig cellenes kraftstasjoner og renseanlegg. Så for at en celle skal operere optimalt må den ha vel fungerende mitokondrier. Disse kan produsere cellenes behov for energi og sørge for å fjerne avfallsstoffer som ikke skal være der. Ikke rart at dårlig fungerende mitokondrier ofte er årsaken til at cellene ikke fungerer som de skal slik at sykdom oppstår.

Man kan få symptomer som tretthet og fatigue i muskelceller, eller hjernetåke i nerveceller osv.

Forskning viser at dagens kosthold ikke på langt nær gir mitokondriene den næring de trenger for å funksjonere slik de skal over tid. For å bøte på dette, kan man jo adoptere noen enkle kostholdregler:

Mye frukt og grønnsaker, ren uprosessert og økologisk mat, gode kilder til protein og sunt fett.

Men disse er i seg selv ikke nok, men er et stykke på veien og vil hjelpe mitokondriene i å utføre sin jobb. Å skrive i detalj om alt dette blir det fort bøker av og det er ikke jeg den rette til å gjøre. Jeg kan derimot peke i riktig retning for de som ønsker det.

IMG_0267

Så, dagens blogg viser et slikt enkelt måltid:

En videreutvikling av gårsdagens ”Hard Core Tartare Steak” (Jeg må jo bruke opp karbonadedeigen)

Tilført farge (gul paprika, rød tomat og grønn avocado) for mye antioksidanter

Sunt fett (egge-plommer, avocado og oliven)

Mye grønt (Spinat vasket og klar) (bl.a. en kilde til Magnesium og fiber og andre viktige næringsstoffer)

Nederst finnes noen gode referanser hvis man vil lese mer eller følge noen foredrag.

Ha en fin aften 🙂

PS.

For de av dere som synes det er uinteressant med kosthold og slikt. Slapp av, jeg har masse annet å skrive om som jeg kommer til senere…

Minding your mitochondria | Dr. Terry Wahls | TEDxIowaCity

Liker du det du leser?

Gjør meg en STOR tjeneste: lik

Leave a Reply