Paleo Barracuda med lav-karbo ris

Posted by on Nov 15, 2017 in Fisk, Råvarer, Uncategorized | No Comments
Paleo Barracuda med lav-karbo ris

Denne fisken fortjener virkelig å få mer oppmerksomhet. Jeg tror jeg har smakt den før på en eller annen fiskerestaurant, men å spise den i sitt eget hjem og tilberedt med kunnskap, omsorg og intuisjon, er en opplevelse verdt å få med seg.

Bare legg merke til dens skarpe profil. Og selv om blikket allerede har sloknet etter hvert som livet ebbet ut, er det ikke vanskelig å forestille seg både temperament og gnist. Jeg kan liksom ikke se for meg en morra-trett barracuda. Nei, den spruter av livsgnist helt til den kveles i fiskerens garn.

Men tilbake til måltidet:

Bildet viser fisken delt i stykker og tilberedt i en saus av hjemmelaget kokosmelk. På spørsmål om hvilke krydder som ble brukt, var svaret: ALLE. Men jeg kan liste de fleste av dem opp etter beste evne, direkte fra hukommelsen:

  • Hvitløk
  • Thai Charlotte løk (bombay mehra – rød liten løk)
  • Galan-galan rot
  • Korianderfrø
  • Himalayasalt
  • Stor chili
  • En dæsj kummen og litt østerssaus
  • Tomat og noen blader jeg ikke vet hva er
  • Bittelitt sukker

Alt knuses til en pasta i den store morteren og stekes litt i kokosolje for å styrke aromaen. Men hvor mye, spør jeg febrilsk. Sånn passe, er svaret, og her kommer intuisjonen inn. For du lager ikke en sådan rett etter oppskrift, men med livslang erfaring og teft for både smaker og aroma. Så det er bare å sette i gang…

Lav-karbo ris

Det jeg derimot kan si noe veldig konkret om, er risen på bildet. Det er nemlig lav-karbo ris. Ja du leste riktig. Nå er jo hvit ris det siste jeg vil forbinde med en lav-karbo diett, på lik linje med pasta, brød og poteter.

Ris består jo til 28% av karbohydrater, og dessuten raske slike. Det vil si at kroppen raskt vil ta dem opp og bryte dem ned til glukose og brennstoff for alle cellene i kroppen. Dette resulterer i en markant stigning, og i frigjørelse, av hormonet insulin som regulerer blodsukkeret. Insulinet sier til kroppen at nå kommer det masse glukose i blodet, mer enn du har bruk for akkurat nå, så du må ta vare på det og lagre det til senere bruk.

OK, sier kroppen, og passer på å fylle opp lagrene i muskler og lever til det ikke er plass til mer. Siden det som regel er mere igjen å lagre, går den så løs på fjernlagrene, som sitter hendig plassert midt på kroppen slik at de ikke er til hinder for bevegelse av armer og ben, i hvert fall ikke i utgangspunktet. Så faktum er at raske karbohydrater omdannes til fett med en gang det blir for mye for øyeblikkelig bruk. Så det er ikke fettet i maten om er problemet, men alle de raske karbohydratene som kroppen omdanner til fett, og vil lagre til senere bruk.

I et moderne kosthold hvor slike hurtige karbohydrater utgjør mesteparten, vil det også oppstå et annet problem. Ikke nok med at lagrene blir fullere og fullere, noe som populært går under benevnelsen fedme, men cellen i kroppen blir også hele tiden bombardert med hormonet insulin så til de grader at de til slutt ikke orker å høre mer på skrikingen fra bukspyttkjertelen (som lager insulinet). De lukker ørene og blir resistente for insulin. Kroppen har nå kommet i en tilstand som kalles diabetes-2. Men det er an helt annen sak. Jeg skulle skrive om risen som ble servert sammen med Barracudaen.

Den risen som er på bildet, lav-karbo risen, smaker bedre enn vanlig ris og gjør meg mettere fortere, pluss den stabiliserer blod-sukkeret slik at det tar lenger tid før jeg blir sulten igjen. Den er i tillegg Bulletproof og hjelper kroppen å forbrenne fett som brennstoff. Med andre ord en veldig bra deal for de som er opptatt av slikt.

Hvordan?

Hvordan lage lav-karbo ris?

Jeg tar vanlig ris, skyller den og putter i kjelen sammen med vann og litt salt som vanlig, men i tillegg tilsetter jeg noe kokos-olje, 3 spiseskjeer per 2,5 dl ris.
Risen kokes ferdig på vanlig måte, men settes så til kjøling, først på benken og så etterhvert i kjøleskapet for å gjøre den kald (det er nemlig da det mgiske skjer). Når den senere skal brukes, varmes den opp igjen i ovnen eller i en dampkjele. Det som er skjedd med risen i denne prosessen, er at oljen binder seg til de raske karbohydratene og gjør dem om til langsomme sådanne som kroppen bruker lenger tid på å bryte ned. Dette fører derfor til et mer stabilt blodsukker, mindre lagring av brennstoff rundt magen, rumpe og lår og i tillegg bedre smak og økt metthetsfølelse.

Du kan lese mer om det hele her…
For de virkelig avanserte, bytter man ut deler av kokos-oljen med ren kaprylsyre-olje, en MCT-olje som er i vinden for tiden. Den finner du i Bulletproof Brain-Ocatane, men også i nye produkter som Cocosa MCT.

MCT = Medium Chain Triglyceride, en “kort” olje som kroppen raskt kan gjøre seg nytte av. Den tas rett opp i blodet og omdannes fort til såkalte ketoner som er supert drivstoff for hjernen. Kroppen lærer i tillegg å hente energi fra fettlagrene, noe som automatisk reduserer disse)

Unnskyld reklamen, men dette synes jeg er en så bra greie at jeg vil at folk skal vite om det…

Til sist er måltidet kronet med rikelig med grønt fra en plante som på Bali heter “Gonde”.

Ja, jeg føler meg heldig som kan nyte slik mat daglig.

Ha en fin dag 🙂

Liker du det du leser?

Gjør meg en STOR tjeneste: lik

Leave a Reply